Tekniikkaa, tekniikkaa, tekniikkaa
Tekniikkaa
Mikrofonit, tallentimet, tuulisuojat ja muut tilpehöörit
Kuopio ääninä -sarjan ääniä äänitetään kahdella erilaisella laitteistokokoonpanolla.
Kokoonpano 1
- Mikrofonikapselit: Primo EM172
- Mikrofonirunko: Neutrik NP2 X-BAG
- Virroitusmuuntajat: Rode VXLRPro
- Tallennin: SoundDevices MixPre3 II
- Tuulisuoja: Rode Blimp MkII
- Teline: Manfrotto 290 light
- Pallonivel: Joby Gorillapod 3K kit
- Kännykkäkiinnike: Manfrotto MCPIXI Smartphone Clamp
- Kamera (kännykkä): Samsung Galaxy A51
- Kuulokkeet: Bose QC125 vastamelukuulokkeet
Käytetty rakenne tuulensuojineen ja runkoäänieristyksineen sallii äänittämisen jopa yli 5 m/s tuulennopeuksissa. Tavoitehan on, että jälkikäsittelyssä ei tehdä taajuuskorjauksia - esim. ylipäästösuodatuksia tuulen aiheuttaman jyminän poistamiseksi.
Kokoonpano 2
- Mikrofonit: Sennheiser MD21U
- Tallennin: SoundDevices MixPre3 II
- Tuulisuojat: Vaahtomuovi ja karvakangas
- Teline: Manfrotto 290 light
- Pallonivel: Joby Gorillapod 3K kit
- Kännykkäkiinnike: Manfrotto MCPIXI Smartphone Clamp
- Kamera (kännykkä): Samsung Galaxy A51
- Kuulokkeet: Bose QC125 vastamelukuulokkeet
- Jecklinin levy
Mikrofoneina on dynaamiset Sennheiserin MD21U:t, joiden välissä on ns. Jecklinin levy. Levy antaa stereokuvaan lisää erottelua ja äänimaisema on ns. binauraalinen.
Jecklinin levy on ääntä eristävä ja ääntä heijastamaton levy, joka laitetaan mikronien väliin. Yleensä levy on halkaisijaltaan 35 cm ja pallokuvioiset mikrofonit ovat 36 cm etäisyydellä toisistaan. Tässä tapauksessa levy on hieman pienempi, noin 25 cm ja mikrofonit ovat 30 cm etäisyydellä toisistaan. Tämä muunnelma perustuu siihen, että käytetyt mikrofonit ovat vain teoriassa pallokuvioisia. Sennheiser MD21U on korkeilla taajuuksilla jopa huomattavan suuntaava, jolloin "virallinen" jecklin disk -asettelu liioittelee stereokuvaa. Lisää aiheesta: Jecklin disk
Tätä kokoonpanoa voi käyttää vain lähes tyynessä säässä, maksimi tuulenvoimakkuus on noin 1 -2 m/s. Huolimatta dynaamisten mikrofonien huomattavasti pienemmästä herkkyydestä, SoundDevices MIxPre II -tallentimen kanssa tällä kokoonpanolla päästään ehkä himpun verran parempaan häiriöetäisyyteen; siis kohinaa on vähemmän kuin EM172 kondensaattorikapseleita käytettäessä - ero tosin on hyvin pieni. Toinen etu dynaamisten mikrofonien käytöstä on se, että äänenpainetaso voi olla myös erittäin suuri. EM172 kapseleilla maksimiäänenpainetaso on noin 119 dB, mutta dynaamisilla mikrofoneilla voidaan mennä jopa yli 150 dB:n meteliin. Tosin tällle ominaisuudelle ei tässä yhteydessä ole juurikaan käyttöä.
Mikrofonityyppinä tuo Sennheiser MD21U on kohtalaisen vanha, voidaan jo puhua klassikosta. Malli kehitettiin jo 1953 ja se on pysynyt jotakuinkin samanlaisena näihin päiviin saakka. Alkuperäinen tarkoitus tällä mallilla oli haastattelumikrofoni ja sitä käytettiinkin pitkälle 1980-luvulle saakka mm. Yleisradiossa. Lempinimenä tuolla mallilla oli "nagran palikka". Eräs huomionarvoinen etu tällä mikrofonilla on, se nimittäin ei käy juurikaan lavakäyttöön musiikkiesityksissä. Tottumaton miksaaja saa sillä välittömän ulinan monitorikaiuttimista; dynaamiseksi suuri herkkyys ja pallokuvio tekee siitä vaikean hallita lavaolosuhteissa - niinpä varastamisen riski keikkamikiksi on olematon. Tosin nykyisin vintagea suosivat musiikin äänittäjät ovat löytäneet tälle mallille käytön rumpujen ns. "wurst" asettelussa, jossa rummut äänitetään vain yhdellä mikrofonilla. Nimitys tulee siitä, että mikrofoni osoittaa rumpalin "makkaraan".
Tarkkasilmäinen erottaa kuvasta mikrofonien liittimien päässä olevan karvakangastuulisuojan. Liitinpään tuulisuoja on tarpeen useiden mikrofonien kanssa, niin dynaamisten kuin kondensaattorimikrofonien kanssa. Usein, niin kuin tässäkin tapauksessa, liittimen juuressa on paineentasausaukot. Jos tuuli pääsee puhaltamaan näihin aukkoihin, pöminä on samanlainen kuin tuulen hellä henkäys mikrofonin grilliin.
Äänitysprotokolla
Jälkikäsittely
Jälkikäsittelyssä äänelle tehdään vain kaksi temppua: kohinanpoisto ja vahvistus.
Äänenkäsittelyohjelmissa, tässä tapauksessa käytetään Audacity:ä, on mahdollisuus ns. FFT-kohinanvaimennukseen. Kohinanpoistoon tarvitaan kohinasta profiili ja tämän profiilin mukainen kohina poistetaan äänestä. Kohinaprofiili on kuvaus äänen taajuussisällöstä. Kohinaprofiilia ei oteta äänitettävässä ympäristössä hiljaisesta kohdasta, vaan se on erikseen äänitetty äänieristetyssä erittäin hiljaisessa tilassa. Kohinaprofiilin äänitys on tehty samalla äänitysvoimakkuudella ja samoilla mikrofoneilla, millä äänetkin äänitetään. Jos kohinaprofiilin ottaa äänitettävän ympäristön hiljaisesta hetkestä, niin siinä on silti sen ympäristön huminoita ja erilaisia resonansseja ja näin lopullisesta äänestä olisi poistettu sen ympäristön ääntä. Mitään ihmeitä ei tällä kikkakuutosella voi tehdä, eikä tarvitsekaan, vaan tässä tapauksessa kohinaa vähennetään vain maltillinen 6 dB. Näin hiljaisimmaksi äänitteellä kuultavaksi ääneksi tulee noin 8 dB(A), joka on jo useimmissa asunnoissakin saavuttamaton hiljaisuus.
Videon kuvalle ei tehdä mitään, se on, mitä on. Kuvahan tässä ole ollenkaan tärkeä – kerrankin näin päin. Videokuva on useimmiten 4K-kuvaa vaikkakin joskus harvoin kuvaukseen on käytetty järjestelmäkameraa, jolloin kuvakoko on ”vain” FullHD.
Loppu onkin sitten vain koostamista, joka tehdään kdenlive-videoeditorissa. Videokuva ja äänitiedosto "synkataan" tallenteen alussa olevan käsiläpsypulssin mukaan kohdalleen. Kameran mikrofonin mukana tullut videokuvan ääniraita poistetaan eli vain äänitallentimella tallennettu ääni jää kuuluviin. Videokuvaan liitetään ”Kuopio ääninä” -teksti, jolle tulee tarvittaessa harmaa tausta. Videosta otetaan 2 minuutin pätkä, 2 sekunnin alku- ja loppuhäivityksillä, renderöidään ja ladataan youtubeen. Ja ei kun nauttimaan.
Kommentit
Lähetä kommentti